יש לכם שאלות?
ריכזנו לכם מספר שאלות נפוצות שאנו נשאלים פעם אחר פעם, אז מקווים שזה יעזור, קריאה מהנה.
כשאומרים פירוק רכב הכוונה היא לשלב האחרון בחייו של הרכב. כלומר, הרכב לא כשיר בשום מצב לנסיעה על הכביש ולכן מומלץ שהרכב יעבור תהליך פירוק שיועיל לכל הצדדים.
תהליך הפירוק מתבצע אצל אדם שעוסק בקניית רכבים המיועדים לפירוק במטרה להחזיר חלקים מסוימים של הרכב לשימוש פעיל, למחזר את הברזל שנשאר מהרכב מה שלמעשה תורם למאזן האקולוגי הסביבתי. בעל הרכב ימכור את הרכב לפירוק כאשר הרכב נמצא באחד מהמצבים הבאים: הרכב נמצא במצב ישן מאוד, הרכב תופס מקום מיותר בחניה ואף אחד לא באמת נוסע עליו או נהנה ממנו, קיים קושי רב למכור אותו בשל מצבו הטכני הרעוע בין אם תקלה שלא ניתן לתקן במזגן, מצבר בעייתי או כל בעיה אחרת, הרכב נמצא במוסך יותר מאשר על הכביש או לחלופין אם הרכב עבר תאונה קשה שפגעה בו באופן בלתי הפיך, ההמלצה הינה למכור את הרכב לפירוק רכבים. האדם או החברה שיקנו מכם את הרכב לצורכי פירוק, ימכרו את החלקים שאפשר למכור בתור חלקי חילוף עבור רכבים אחרים הזקוקים לתיקון. את שאר חלקי הרכב הם יעבירו למחזור. כל סוגי הרכב מתאימים לפירוק החל מרכבים פרטיים, משאיות, אופנועים, טרקטורים, רכבים מסחריים ועוד.
לרוב את הרכב המיועד לפירוק מביאים בעזרת גרר, זאת משום שרוב הרכבים המיועדים לפירוק אינם כשירים לנסיעה על הכביש. את שירות הגרירה יספק האדם לו אתם מוכרים את הרכב שלכם לפירוק. התמורה הכספית שתקבלו עבור רכב המיועד לפירוק משתנה בהתאם למודל, לסוג הרכב ולמצב המכני של החלקים המרכיבים אותו. לרוב התשלום שהתקבל עבור רכב המיועד לפירוק עומד על ממוצע של כ-10% מערכו של הרכב.
התכנית מתאימה לאנשים בעלי רכב ישן ( 20 שנים ומעלה על הכביש) משנת ייצורו. יחד עם זאת, רק אנשים ששמרו על רשיון רכב תקף במהלך השנה האחרונה, יכולים למסור את הרכב שלהם על פי חוקי משרד התחבורה למגרשים ייעודיים בהם מתבצעת בפועל גריטת הרכב כלומר, הפיכת הרכב הקיים לגרוטאה.
בעל הרכב יקבל עבור הרכב הגרוט פיצוי בסך 3,000 ש״ח מהמדינה. הרעיון שעליו מתבססת תכנית גריטת רכבים הינו לצמצם בעשרות אחוזים את זיהום האוויר שעולה בעקבות רכבים ישנים שנוסעים על הכבישים. כמו כן, תכנית זו, הפחיתה משמעותית את הנזקים שנוצרו כתוצאה מתאונות דרכים ואף מסייעת לעלות את כמות חומרי הגלם הממוחזרים כתוצאה מרכבים גרוטים. התכנית פותחה על ידי המשרד להגנת הסביבה שמטרתו לצמצם את הנזק האקולוגי שנוצר בישראל, משרד האוצר שמסייע לממן את התכנית וכמובן משרד התחבורה שמשקיע רבות בבטחון הציבור ובניסיונות חוזרים לצמצם את כמות תאונות הדרכים על הכבישים. הרכבים שמתאימים לתכנית הגריטה הינם רכבים בבעלות פרטית כאשר ברישיון הרכב יופיע הסוג המצוין M1. בנוסף, הרכב חייב להיות עם רישיון בתוקף במשך שנה.
רכבים מעוקלים או משועבדים לא יועברו לגריטה. הרכב חייב להימסר לגריטה אך ורק על ידי בעל הרכב כאשר שמו מצוין ברישיון הרכב, אלא בייפוי כוח. בכדי שהרכב ייגרט בפועל, הוא חייב להיות במצב שמיש, כלומר במצב שבו הוא נוסע על הכביש לבדו. רכבים על גרר או רכבים מפורקים לחלקים אינם נגרטים על פי תכנית הגריטה הקבועה בחוק. בכדי שהרכב יעבור גריטה, על הבעלים להגיע לאחד ממשרדי הרישוי עם רישיון רכב בתוקף, תעודת זהות וצ׳ק מבוטל.
משרד הרישוי מוציא מסמך שמבטל את קיומו של הרכב על הכביש ומפיק עבור הבעלים רישיון זמני שתקף ל- 48 שעות בלבד. בשלב הבא מגיע בעל הרכב, שוב עם רישיון הרכב ותעודה מזהה. באתר הגריטה משביתים את הרכב ותוך 45 ימים מהרגע שבו הרכב נגרט, חשבון הבנק של בעל הרכב מזוכה ב3,000 שקלים.
כאמור, רכבים לגריטה חייבים לעמוד בכל הסטנדרטיים שצויינו בתשובה לשאלה הקודמת. עידוד הגריטה על ידי שלושת המשרדים: משרד התחבורה, המשרד לאיכות הסביבה ומשרד האוצר מתבצע במטרה לצמצם מצב בו כלי רכבים הגורמים לזיהום האוויר והסביבה או לחלופין מסכנים את הציבור, נוסעים על הכביש.
אך ורק רכבים שנוסעים על הכביש יועברו לגריטה. לעומת זאת, רכבים המיועדים לפירוק הינם רכבים שלאו דווקא היו בשימוש בשנה האחרונה ונוסעים על הכביש. גם רכבים שעברו תאונה שגרמה להשבתת הרכב יכולים לעבור לפירוק בכל שלב.
בכדי שיתבצע בפועל פירוק של הרכב על ידי קונה רכבים לפירוק, חייבים להתבצע מספר שלבים.
ראשית כל, בעל הרכב המעוניין למכור את רכבו לפירוק בשל אחת מהסיבות אותן ציינו בשאלה מספר 1, אמור לפנות לאדם או מגרש העוסקים בקניית רכבים לפירוק. לעתים, הפנייה מתבצעת באופן הפוך כאשר אדם העוסק בפירוק רכבים נתקל בגרוטאה או ברכב שאינו בשימוש, מאתר את בעל הרכב ומציע לו למכור את הרכב למטרות פירוק ובתמורה לקבל על הרכב תשלום, שלרוב התבצע במזומן. בשלב הבא, כאשר הוחלט לבצע פירוק של הרכב, בעל הרכב חייב להודיע למשרד התחבורה שהרכב אינו נמצא בשימוש יותר. בנוסף, בעל הרכב יצטרך למלא טופס, להעבירו למשרד התחבורה ובשלב הבא הרכב יועבר לקונה הרכבים לפירוק.
במקרים בודדים, כמובן במידת האפשר, ינסה קונה הרכבים לבצע תיקון יסודי של הרכב וימכור אותו לבעלים חדשים. לרוב פעולה זו איננה משתלמת וגם לא תמיד אפשרית ולכן קונה הרכבים ייקח את החלקים אותם ניתן לתקן ולעשות בהם שימוש בעתיד. את החלקים הללו יתקנו ויעבירו למוסכים המעוניינים באותם חלקי חילוף. שאר הרכב יועבר לתהליכי מיחזור שונים. במידה ולא נמצאו חלקים שמתאימים לתיקון או למחזור, הרכב בשלמותו יועבר לגריטה ואת הברזל עצמו יעבירו למחזור.
מומלץ לוודא שאתם פונים לקונה רכבים אמין טרם אתם מבצעים את פעולת ההעברה של הרכב.
רכבים שיצאו מכלל שימוש ואינם יכולים עוד ליסוע על הכביש, נערמים להם במגרשי גרוטאות כאבן שאין לה הופכין. לטווח הארוך, הדבר אינו פרקטי ועלול לגרום להצטברות אינסופית של כלי רכב שלא נותנים דבר לאף אחד. מעבר לכך שמצב זה אינו פרקטי, אנו מפסידים כמות אדירה של חומר גלם, שיכול לשמש אותנו בנישות שונות בתעשייה כך שמעבר לחיסכון במקום, נכנס אלמנט הקיימות, איכות הסביבה ושמירה על מאזן אקולוגי חיובי.
את אותם רכבים, אשר מיועדים לפירוק, בשלמותם או לאחר פירוק חלקי החילוף בידי גורם מוסמך, נעביר לגריטה, שם הרכב יעבור תהליכי מיון בסיסיים ולאחר מכן הרכב ייגרט. במקום חומר הגלם של הרכב עצמו, איתו לא ניתן לעשות כמעט דבר, נקבל חומר גלם חדש לאחר מחזור שישמש אותנו לתעשייה – החל ממכוניות חדשות לגמרי, דלתות מתכת, לוקרים ועוד.
בכדי שהשמנים והדלקים הנמצאים במיכלי הרכב לא ימשיכו לזהם את הסביבה, בתהליך הפירוק מרוקנים את הדלקים הללו.
בנושא המחזור כבר עסקנו לעומק בתשובה מספר 5. אין ספק כי ביצוע פירוק רכבים מעודד את נושא איכות הסביבה, הן בשל נושא המחזור והן בשל העובדה שרכבים ישנים נוטים לזהם את הסביבה פי כמה בהשוואה לרכבים חדשים. נוסיף לכך את העובדה רכבים ישנים מעלים את הסיכון להיות מעורבים בתאונת דרכים, מה שלמעשה מגן על שאר הנהגים שנוהגים על הכביש, על הולכי הרגל וגם עליכם בתור נהגים.
יחד עם זאת, במקום שהרכב שלכם ישכב בחנייה, אתם מרוויחים כסף נקי לכיס ויכולים לעשות בו כל מה שעולה על דעתכם. אז נכון, שלעתים מדובר ברכבים אותנטיים, חלקם יגידו אפילו רכבי וינטג׳, אך עדיין עדיף להרוויח מהרכב הזה משהו מאשר להציג אותו כפריט עתיקות בחנייה שלכם לעוברים ושבים.
יחד עם זאת, תחשבו כמה כסף וזמן אתם חוסכים לעצמכם כאשר אתם שולחים את הרכב שלכם לפירוק. הרי כבר השקעתם ברכב הזה אלפים אם לא עשרות אלפי שקלים ועכשיו סוף כל סוף, אתם מרוויחים ממנו משהו. במקום לבזבז לעצמכם זמן יקר במוסך, אולי עדיף שתקופה מסוימת תחסכו את הכסף, תמצאו חלופה במקום הרכב הישן, וכשהכסף יהיה בידכם תוכלו להנות מרכב חדיש יותר.
חברות רבות מאפשרות רכישת רכב בשיטת ליסינג מה שיכול להקל עליכם ולאפשר לכם לנהוג ברכב חדש. אז יתרון ראשון הוא נושא המחזור ואיכות הסביבה, יתרון שני הוא הרווח הכספי אל מול ההפסד ויתרון נוסף ולא פחות חשוב אותו אתם מרוויחים כאשר אתם שולחים את הרכב שלכם לפירוק, אדם אחר יכול להרוויח מחלקי הרכב שיעברו שיפור ותיקון. בנוסף, אתם מפנים מקום בחניה שלכם כשאתם בוחרים לשלוח את הרכב לפירוק.
למעשה, אכן קיים חיסרון בפירוק רכבים. במידה ואחד השיקולים העיקריים שמנחים אתכם לשלוח את הרכב שלכם לפירוק הוא הנושא הסביבתי, שכן אתם מחוברים לצורך לשמור על סביבה נקייה, לשפר אותה, מקפידים להפריד ולמחזר פסולת, עליכם לבדוק היטב למי אתם מוכרים את הרכב שלכם.
יש אנשים, שבמקום למחזר את חלקי הרכב, בהם לא ניתן להשתמש יותר, לרוב מדובר בברזל, לוקחים את החלקים שניתן עוד לעשות בהם שימוש, ומהרכב נפטרים בעצמם ומניחים את מה שנשאר באיזה מגרש פסולת, במקום לדאוג ששאר החלקים יועברו לגריטה וימוחזרו.
לכן כאשר אתם מעוניינים לשלוח את הרכב שלכם לפירוק, מומלץ מאוד לעשות בדיקה שאתם מעבירים את הרכב לבעל מקצוע ולא לאיזה חלפר. ומכאן לשאלה הבאה.
ובכן, בכדי שתדעו שהרכב שלכם באמת עובר את התהליך עליו דיברנו לאורך המאמר ומגיע בסופו של דבר למחזור, חשוב לוודא שאתם הולכים לבעל מקצוע, כזה שחשוב לו לשמור על הסביבה. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא כמובן דרך המלצות של לקוחות שעברו דרך אותו מקום ויודעים שיש על מי לסמוך.
בנוסף, תוכלו לעשות בדיקה עם גורם מוסמך כמו משרד התחבורה או משרד לאיכות הסביבה ולוודא שאכן אותו קונה רכבים לפירוק כשיר לבצע את פעולת הפירוק והוא אכן מקפיד על עניין המחזור.