Last Updated:

השבתת רכב- פתרונות וכלים

על גבי הכבישים במדינת ישראל נעים עדיין אלפי רכבים בעלי סיכון בטיחותי גבוה, פליטת מזהמים גבוהה מן המותר או רכבים בעלי ערך נמוך במיוחד המתקשים להימכר בשוק רכבי יד שנייה החופשי ומונחים כאבן ריחיים על צווארם של בעליהם.

רכבים אלו יכולים להיות רכבים ישנים הסובלים מבלאי טבעי, או רכבים חדישים יותר שעברו תאונת דרכים שפגעה באופן מהותי בערכם. לא אחת מדובר ברכבים אשר כלל אינם נעים על הכבישים, כי אם מרותקים למקומם ללא יכולת שינוע, הן בשל תקלה מכנית טכנית והן מאחר ולא עמדו בתנאי מבחן הרישוי/ לא שילמו את אגרת הרישוי/ אינם מבוטחים בביטוח החובה הנדרש.

חשוב לדעת כי אין די להעמיד את הרכב במקום המורשה לחניה, שכן רכב שאינו זז ממקומו לאורך זמן עשוי להיחשב כמפגע בטיחותי, לצבור דו"חות חניה ואף להיגרר על חשבון בעליו. בעל הרכב מחויב להזיז את מכוניתו מעת לעת, ובמידה ומדובר ברכב שלא ניתן לשינוע מכל סיבה שהיא, לדאוג להשבתת הרכב אל מול משרדי הרישוי ולפינוי שלו.

קונה רכבים לפירוק הוא האדם הנכון שייתן מענה, לרכבים עומדים ללא תנועה, אשר איבדו את ערכם ומהווים מטרד עבור הסביבה ועבור בעלי הרכב. חשוב לדעת כי רק בעל הרכב הרשום רשאי לבצע השבתת רכב באמצעות קונה רכבים לפירוק, ואין מדובר בפעולה היכולה להתבצע על ידי עוברי אורח או הרשויות העירוניות, במטרה לדאוג לפינוי הרכב.

היתרון בדבר לבעל הרכב הוא שקונה רכבים לפירוק לא רק יספק את השירות של פינוי ו השבתת רכב  בעבור הבעלים, אלא אף יוסיף על כך תשלום הוגן בגין הרכב לבעליו שזוכה לפיצוי בגינו. עולה השאלה מהו ערכו של רכב ישן, רכב לאחר תאונה, רכב שהוכרז כטוטאלוס או רכב בעל מגבלה מכנית, אשר השוק החופשי סימן כחסר ערך.

אלא שקניית רכבים לפירוק המתבצעת על ידי סוחר רכב מורשה מתבצעת שלא תחת אותם פרמטרים בהם נבחן הרכב בשוק החופשי. הרכב הנמכר לצרכי פירוק משרת את קונה הרכב בשני אלמנטים עיקריים:

  1. פירוק חלקי החילוף התקינים ברכב ומכירתם למוסכים- הפירוק מתבצע במגרש הרכב באמצעות מכונאי רכב מוסמך, המפרק את כל החלקים המכניים, החשמליים ואף את חלקי הפנים של הרכב לרבות פלסטיקה, מושבים, מעטפת, טקסטיל וזכוכית. חלפים אלו נמכרים למוסכים לצורך שימוש חוזר בהם כחלקי חילוף.
  2. גריטת גוף הרכב- לאחר פירוק מלא של הרכב מכל החלקים הפנימיים שלו נותר גוף רכב חשוף כיחידת ברזל אחת, המועברת לתהליך של גריטה. באמצעות תהליך של גריטה מתקבל ברזל גולמי, הנמכר על פי משקל לתעשיית הברזל בישראל, לצרכי מחזור ושימוש חוזר, בהליכי ייצור בעבור מפעלים ותעשיות שונות.

שתי תועלות אלו מספקות לקונה הרכבים לפירוק את מקורות הרווח והפרנסה שלו, ומביאים את תעשיית השבתת הרכב לתעשייה שטומנת בחובה יתרונות כלכליים לצד יתרונות סביבתיים.  מוכר הרכב נהנה מהשבתת רכב מהירה, פינוי הרכב ממתחם פרטי או ציבורי באמצעות גרירה על חשבון קונה הרכב, ותגמול כספי הוגן המפצה אותו, קונה הרכב נהנה מתגמול על פעילותו בדמות התשלום מן המוסכים על החלפים והתשלום על הברזל לאחר תהליך הגריטה, והסביבה כולה נהנית מתהליכי מחזור אפקטיביים.

מחזור הברזל ומחזור חלקי החילוף תורמים תרומה של ממש ליצירת סביבה אקולוגית ירוקה יותר, באמצעות צמצום של הליכי ייצור יקרים, מאסיביים ומזהמים. מכירת רכב לפירוק היא מכירה המביאה תועלת כלכלית וסביבתית לכל הצדדים ומאפשרת להתקדם לרכב חדש יותר בקלות ובמהירות.